40 miljarder mer till järnvägsunderhåll
Mer pengar till att rusta upp befintlig järnväg. Det tror infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) på - om de nya stambanorna finansieras på rätt sätt.
– Det kan skapa utrymme för mer infrastruktur som behövs i hela landet. Det är trångt på spåren, säger Tomas Eneroth till DN.
Investeringar i vägar och järnvägar planeras få kosta 700 miljarder fram till 2029. Då ingår även delar av järnvägen som är tänkta att ingå i de nya stambanorna för höghastighetståg.
Genom att lyfta ur de projekten och finansiera dem vid sidan om ordinarie statsbudget menar regeringen och Tomas Eneroth att 40 miljarder skulle frigöras. Pengar som istället kan satsas på andra delar som utlovas i januariavtalet men ännu inte är finansierade.
I januariavtalet nämns exempelvis järnvägar i norra Sverige och en intensifiering av arbetet med Norrbotniabanan mellan Umeå och Skellefteå.