Fartygsunderhåll med norsk teknik
ECOsubsea, ett norskt cleantech-företag med en unik skrovrengöringsteknik, har vunnit kontrakt i hamnarna i Antwerpen och Zeebrugge tack vare teknikens förmåga att rena vattnet från föroreningar.
Rengöringssystemet har godkänts för användning i de två nordeuropeiska hamnarna efter cirka 500 tester med skrovreningar i Southampton och i Norge. Metoden uppfyller uppfylla strikta miljökrav.
Även om rengöring av skrov är en viktig del av fartygsunderhållet, har det blivit kontroversiellt på grund av den höga risken för att invasiva arter från andra hav kan spridas vid rengöringen och bli såväl en miljöfara som ekonomisk fara.
Traditionella skrovrengöringsmetoder innefattar att skicka ner dykare under fartyget när de är i hamn eller ligger för ankar. Denna metod slopas allt mer på grund av att dött organiskt material faller ner på hamnens botten. Hård rengöring kritiseras även på grund av att lager av skrovets ytskydd också tenderar att tas bort under rengöringsprocessen.
ECOsubsea grundades i Norge av den prisbelönta entreprenören Tor Østervold och hans bror Klaus Østervold. De skapade sig ett namn tack vare deras ansträngningar att säkerställa att rengöringssystemet skulle bli så hållbart och robust som möjligt, vilket innebär att det effektivt rengör skrov utan att öka risken för förorenade kustvatten.
ECOsubsea-tekniken består av ett fjärrstyrt fordon som försiktigt rengör fartygets skrov. Fordonet rör sig över ytan som en stor gräsklippare. Föroreningarna pumpas till land och passerar genom en filtreringsanläggning där föroreningarna lagras i uppsamlingspåsar som senare används i biogasproduktion.
- Vår verksamhet i Antwerpen och Zeebrugge utgör en betydande milstolpe för ECOsubsea. Både Antwerpen och Zeebrugge har varit föregångare inom miljöreglering. För oss har det varit viktigt att tillhandahålla en lösning som helt uppfyller de striktaste standarderna. Dessutom är Antwerpen och Zeebrugge stora hamnar som betjänar många av våra befintliga kunder, men också många potentiella nya kunder, säger Tor Østervold.
Han fortsätter:
- Vi tror att vi har en ledande teknik, både vad gäller miljöavtryck och när det gäller hur snabbt vi rengör ett skrov och hur skonsamt beläggningen behandlas. Vi rekommenderar fartygsägare att undersöka skroven minst två gånger om året.Luc Van Espen från Antwerpens hamn kommenterar:
- Vi är glada att välkomna företag som ECOsubsea, som har tekniken för att rengöra fartygsskrov på ett hållbart sätt. Detta skyddar inte bara våra hamnvatten mot att förorenas av främmande arter och tungmetaller, utan erbjuder också en ny tjänst till våra rederier, vilket gör att fartyg ibland gör en avstickare till Antwerpen för att rengöras, bunkras och repareras på samma gång.