23948sdkhjf

Repklättrare målar på hög nivå

Nu i augusti inleds en ommålning av Högakustenbrons lodräta hängare. Arbetet kommer att genomföras helt manuellt med hjälp av repteknik och beräknas ta två somrar innan det är slutfört.

All infrastruktur behöver underhållas regelbundet. Högakustenbron är inget undantag.

Hängkablarna behöver målas om med tio till femton års mellanrum för att skyddas mot väder och vind, säger Magnus Skoglund, arbetschef på Svevia.

Svevia har sedan tidigare kontraktet för brons löpande underhåll. Bland annat ska företaget regelbundet inspektera anläggningstekniska delar, utföra förebyggande och avhjälpande underhåll samt röja snö uppe på brons 180 meter höga pyloner.

Men att måla om bron ingår inte i vårt underhållskontrakt utan är ett enskilt kontrakt. Eftersom uppdraget är minst sagt speciellt så kommer vi att samarbeta med Pro Access. Det är de som kommer att klättra upp i den 182 meter höga bron och sedan långsamt fira sig ner samtidigt som de målar hängarna.

Pro Access är sedan tidigare godkända av Trafikverket för att genomföra huvudinspektioner på broar och tunnlar. Företaget har valt att arbeta med repteknik, vilket innebär att jobb, även på höga höjder, kan genomföras utan hjälp av ställningar och liftar. Därmed minskar också störningarnaeventuella trafikflöden.

Trots att arbetet på Högakustenbron sker i luften ovanför bilarna stängs dock ett körfält av när arbetet pågår. Dels behöver entreprenörens fordon och utrustning plats på en del av körbanan men det är också en säkerhetsåtgärd om någon mot förmodan skulle tappa något.

Arbetet beräknas ta två somrar att genomföra, men är svårt att tidsplanera.

– Det säger sig självt att den här typen av jobb styrs av vädret. Det kan bara utföras sommartid när det är milda temperaturer, inte regnar, inte är alltför mycket vind och inte alltför hög luftfuktighet. Därför går det inte att säga exakt när vi blir klara, säger Magnus Skoglund.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.075