23948sdkhjf

SJ ska köra och underhålla

Det blir SJ som ska köra och underhålla Öresundstågen från och med december 2020 – det beslutades av de regionala trafikhuvudmännen 21 maj.

Öresundståg kör en tämligen omfattande tågtrafik som omfattar både södra Sverige och Köpenhamnsområdet upp till Helsingör. Och nu har alla de regionala trafikhuvudmännen som äger Öresundståg beslutat att ge SJ uppdraget att köra och underhålla Öresundstågen från december 2020 och åtta år framåt. Öresundstågen trafikerar Köpenhamn och Helsingör från Göteborg, Kalmar och Karlskrona via Malmö.

SJ tilldelas avtalet efter en omfattande utvärderingsprocess som har visat att de har det mest fördelaktiga avtalet när pris och kvalitet vägts samman. Avtalet är ett incitamentsavtal som driver mot en högre kvalitet i kundbemötandet för hela reseupplevelsen. 

 Öresundstågupphandlingen är strategiskt mycket viktig i en snabbt växande region som rent geografiskt är Sveriges brygga ut mot övriga Europa. Systemet består av tre olika linjer från Göteborg, Kalmar och Karlskrona som går till Köpenhamn och Helsingör via Malmö. Ett 50 tal stationer trafikeras av 111 tågfordon av typen X31. I trafikområdet bor cirka 5 miljoner invånare.

Vi har velat utveckla ett antal parametrar såsom bättre ersättningstrafik, bättre omhändertagande på tåg och perronger vid störning, ökad bemanning och service på tågen, bättre hittegodshantering och högre kvalitet i fordonsunderhåll och sittplatskapacitet. SJ AB har visat stor lyhördhet för våra höga ambitioner i SJ AB gedigna och genomarbetade leveranslösning, säger Håkan Henmyr, projektchef för upphandlingen, Skånetrafiken.

– Att vi fått förtroende att driva och utveckla Öresundståg är fantastiskt. Vår målsättning är att bedriva en kollektivtrafik som får ökad attraktionskraft och bidrar till tillväxt och ökad livskvalitet i Södra Sverige, säger Crister Fritzson, vd SJ AB.

Region Skåne bygger en ny underhållsdepå i Hässleholm som står klar 2020. När det nya trafikavtalet tas i drift ingår även ett helhetsåtagande där SJ AB har ansvar även för tågunderhållet.

– Förutom bättre förutsättningar i den nybyggda depån har SJ AB större möjligheter att som en del i trafikåtagandet, optimera underhållet. Det kommer sammantaget att innebära en mycket större effektivitet och kvalitet och på så sätt gynna resenärerna, säger Håkan Henmyr.

Öresundstågstrafiken är en sedan många år en etablerad regionaltrafik i södra Sverige. Med en ny underhållsdepå i Hässleholm och ett helhetsåtagande där SJ AB ansvar för både trafik och underhåll ger det mycket goda förutsättningar för förbättringar. Trafikavtalet med Danmark som är ett samarbetsavtal som innebär att Skånetrafiken ges ett samlat ansvar som trafikbeställare för Öresundstågstrafiken mellan Malmö och Köpenhamn, är ytterligare en förbättring för Öresundstågstrafiken som blir verklighet från 2023

I det nya trafikavtalet har vi ställt högre krav på såväl kvalitén i tågtrafiken som ersättningstrafiken. SJ AB får ett helhetsåtagande för trafik och underhåll och därmed finns det bättre förutsättningar än tidigare att bedriva en attraktiv tågtrafik, säger Peter Christensen (L) ordförande, kollektivtrafiknämnden, Region Blekinge.

Avtalet omfattar åtta år med option om ytterligare förlängning på två år, och träder i kraft i samband med tidtabellskiftet i december 2020. Avtalet omfattar i huvudsak driften av Öresundstågstrafiken, inklusive bemanning ombord med lokförare och tågvärdar, driftledning och planering av trafiken, störningshantering samt akut ersättningstrafik, allt underhåll av tågen, övriga servicetjänster som hittegodshantering och servering ombord.

– Att köra och underhålla Öresundståg ställer höga krav på oss. SJs målsättning är att bedriva en så attraktiv trafik att befintliga och nya resenärer väljer Öresundståg för sina resor i södra Sverige, säger Crister Fritzson.

Drift och underhåll av Öresundståg kommer att organiseras i det nybildade affärsområdet SJ Öresund. Ledning, administration och en för uppdraget dedikerad driftledning placeras i Skåne. SJ Öresund kommer att erbjuda Transdevs personal som arbetet inom nuvarande uppdrag anställning. Åkstationer kommer att finnas i Malmö, Göteborg, Halmstad, Helsingborg, Hässleholm, Kalmar och Karlskrona.

– Upphandlad trafik blir allt viktigare för SJ. Målmedvetet och i många år har SJ utvecklat den upphandlade affären, som är en viktig del av strategin. Det är väldigt kul att SJ, på det här sättet, får vara med och utveckla Öresundsregionen, säger Crister Fritzson.

Fotnot. Avtalet tecknas först när tiden för avtalsspärr löpt ut.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063