Förlänger livslängden för styr- och drivsystem
Det är inte ovanligt att tillverkare lägger ner sin eftermarknad efter 10-15 år. Ofta med dramatiska följder för slutkunden. Precis det drabbade en stor svensk fordonstillverkare för ett par år sedan.
Då föraviserade tillverkaren av styr- och drivsystemen att man inte skulle kunna leverera varken reservdelar eller reparationer efter årsskiftet 2018/2019. Kunden hade då en stor maskinpark med cirka 250 maskiner med just dessa styrsystem och hamnade i en svår situation.
Driftsäkerheten skulle inte gå att garantera i framtiden. Det fanns inte tid att byta styrsystemet och det skulle dessutom krävas en mycket stor investering. Det resulterade i en förfrågan till Jernbro Industrial Services om det fanns möjlighet att hitta en lösning.
– Vi gjorde en leveransöverenskommelse där vi lovade att hålla eftermarknaden vid liv till 2030. Efter att vi gjort avtalet med kunden kunde vi köpa ingående kritiska reservdelar för att säkerställa driftsäkerheten för framtiden. Genom det nya driftsäkerhetsavtalet kunde Jernbro garantera tillgången på en stor mängd kritiska produkter, säkerställa reparationer och testmöjligheter och samtidigt ansvara för kompetenssäkring på dessa produkter, säger Mats Ahrling som ansvarar för försäljning och affärsutveckling inom elektronikservice på Jernbro.
Dessutom har Jernbro kontinuerliga möten inskrivet i avtalet där de förser kunden med driftstatistik och reparationsstatistik för att tillsammans hitta förbättringsmöjligheter. Det nya avtalet innebär att kunden kan säkra driften i sin anläggning utan stora investeringar i drygt tio år. Dessutom får man bättre kontroll och minskad risk för produktionsstörningar.
– I och med att vi reparerat dessa system väldigt länge vet vi vad som går sönder. När vi exempelvis reparerar ett kretskort, passar vi på att byta ut andra delar i förebyggande syfte. Vi vet vilka komponenter som är de svaga länkarna. Avtalet har också lett till att även akuta problem kan lösas snabbt.