Har infört industriell 3D-printing
Med hjälp av teknologin kunde bolaget producera reservdelar, för exempelvis bussarnas interiör, snabbare och mer kostnadseffektivt. Samtidigt lyckades företaget sänka de tidigare ständigt ökande kostnaderna för logistik och förvaring.
EvoBus avdelning Customer Services & Parts (CSP) stod inför flera produktionsrelaterade utmaningar när de valde att satsa på en helt ny strategi. Ständigt ökande kostnader för lagerhållning och logistik i kombination med långa ledtider i produktionen var något som hindrade bolagets möjligheter att vara snabbfotade, innovativa och lönsamma.
Ett ständigt växande produktutbud och löfte till kunderna att kunna tillhandahålla reservdelar för bussar över ett tidsspann på 15 år – även efter att serieproduktionen upphört – gjorde utmaningen ännu större.
I dag hanterar EvoBus över 320 000 aktiva reservdelar, varav många lagerhålls, och antalet fortsätter hela tiden att öka.
Taket på inköpsvolymerna ledde ofta till överproduktion och i många fall tvingades bolaget att köpa in 15, 20 eller till och med 100 delar när bara en behövdes.
Beslutet togs därför att använda sig av friformsframställning (även kallat additive manufacturing eller AM) genom 3D-printing.
– Genom att implementera 3D-printing i vår affärsmodell hoppades vi kunna reducera de ökande kostnaderna för lagerhållning och verktyg som orsakades av vårt växande inventarie för bussreservdelar, säger Ralf Anderhofstadt, Project Manager på CSP 3D-Druck, enligt ett pressmeddelande.
För att lyckas med implementeringen valde EvoBus att använda sig av expertisen hos Additive Minds. Det är EOS konsultavdelning och den beskrivs som världens största team av experter inom industriell 3D-printing.
Tillsammans med EvoBus tog Additive Minds fram en ekonomisk uppskattning och tittade på kundens hela försörjningskedja för att se hur man bäst kunde använda teknologin med optimalt utfall.
Genom workshops började de identifiera vilka komponenter som skulle kunna passa för 3D-printing. Resultatet blev 2 600 sådana delar och för dessa valdes 35 metall- och plastkomponenter ut för en första implementationsfas.
Pilotprojektet för implementeringen utfördes hos EOS under juni 2017 och nästa steg blev att börja tillverka komponenterna direkt hos EvoBus.
Industriell 3D-printing lyckades lösa flera av EvoBus utmaningar inom avdelningen CSP. Långsiktigt innebar det en potential att öka bolagets lönsamhet och innovativa kraft. Tack vare kortare ledtider är den icke produktiva nedtiden för bussarna reducerad till absolut minimum.
Industriell 3D-printing möjliggjorde också snabbare optimering och möjligheten att snabbare kunna leverera specialförfrågningar från kunder i framtiden.
EOS är en teknikleverantör inom industriell 3D-utskrift av metaller och polymerer.