23948sdkhjf

NSK löste problem med transportbandsfel

Genom att byta till andra lager slipper en internationell dryckesproducent ideliga haverier i drivsystemet på fyra sorteringstransportörer.

På fabriken förstörde rengöringsprocesser, som innehöll vatten och kemikalier, lagertätningarna och tvättade bort smörjmedlet. Man var tvungen att byta insatslagren var femte till sjätte månad och återfetta dem var tredje vecka.

NSK anlitades och kom fram till att ett byte till MO-insatslager i lagerenheten skulle lösa problemet. MO står för Molded Oil.

De NSK-monterade enheterna består av två baskomponenter: insatsen och huset. Varje enhet består av ett förseglat enspårigt kullager med sfärisk ytterdiameter och förlängd inre ring, monterad i ett p-hus eller flänsat hus. Den sfäriska passningen kompenserar för eventuella uppriktningsfel.

Smörjmedlet i MO-insatserna är införlivat i ett stabilt bärmedium, ett oljeimpregnerat polyolefinharts. Denna typ av smörjmedel kan inte tvättas bort med vätskor eller ånga och förhindrar intrång av föroreningar.

Då bäraren släpper ut smörjmedlet långsamt behålls tillräcklig smörjning länge, uppger NSK, och driftsmiljön förblir ren eftersom inget fett kan läcka ut och ingen oljepåfyllning krävs. MO-insatserna passar tillämpningar som är i frekvent kontakt med vatten.

Ett år efter installationen av MO-insatser har fabriken inte rapporterat några haverier alls och behovet av återfettning har eliminerats. Den årliga kostnadsbesparingen har beräknats till drygt 5 000 pund, uppger NSK.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.235