Fjärrvärme i spårväxel sänker driftskostnaden
Alla som sysslar med järnväg känner väl till problemet med spårväxlar som fryser fast vintertid. Det stör trafiken och orsakar stora kostnader. Ett sätt att minimera problemet är att värma upp växlarna med direktverkande el. Men det är dyrt.
Sajten jarnvagsnyheter.se har ett reportage om Vosslohs lösning. Vossloh är ett av världens ledande företag inom spårväxlar och spårteknik. De har utvecklat en växel som värms upp med hjälp av en värmepump. Turnout Sandwich Radiator, TSR, har de döpt lösningen till.
Enligt Vossloh kan TSR minska elkostnaden för en spårvagnsdepå med runt 9 000 kronor om året, jämfört med direktverkande el. En minskning med 96 procent, uppger Vossloh.
Tyska Karlsruhe testade förra året TSR på fyra spårvägsväxlar. Värmen kom från stadens sjärrvärmesystem.
– Under hela vintern var rälen närmre 20 grader varm, även när det var minus fem grader ute, säger Albert Gelz, designchef på Vosslohs fabrik i den tyska staden Trier, till jarnvagsnyheter.se.
Systemet fungerade helt utan störningar under testperioden. Värmepumpens eldrift kostade Karlsruhe cirka 20 euro, värmen var gratis. Driftkostnaden blev därmed 99 procent lägre än med direktverkande el. Tar man i beaktande att en växel håller i 20 år blir besparingen under växelns hela livslängd betydande.
– Medräknat den inledande investeringskostnaden så blir livscykelkostnaden generellt runt 10 till 30 procent lägre med Vosslohs TSR än med direktverkande el, säger Michael Funke, vd på ingenjörsbyrån Dibauco, till nyhetssajten.
Karlsruhe har inte så många kalla vinterdagar. I en stad i norra Sverige hade investeringskostnaden tjänats in på två år, bedömer han.
TSR fungerar även på järnvägsväxlar, säger Vossloh. Om det inte finns ett fjärrvärmenät nära järnvägen kan man likaväl hämta värmen från en egen värmeanläggning med bergvärme, sjövärme, industriell spillvärme från industrier och så vidare.
En av de stora fördelarna med systemet är att det i princip är underhållsfritt, uppger Vossloh. Värmepumpen behöver ny kylvätska ibland och så måste systemet luftas.