Minskad risk för halka med modern teknik
Sedan 2016 har Svevia tillsammans med VTI och B&M Systemutveckling drivit ett innovationsprojekt för att modernisera och effektivisera underhållet av vintervägar. Frågor som när, hur och var halkan slår till kan förutses med avancerad digital informationsinsamling. På så sätt kan också åtgärderna för halkbekämpning optimeras och skräddarsys.
– Det är min övertygelse att det här bara är början på hur framtidens vägunderhåll kommer att se ut, säger Andreas Bäckström, projektledare och verksamhetsutvecklare på Svevia.
Projektet som fram tills nu har drivits inom driftområde Blekinge kommer under vintern att utökas för att omfatta även driftområdena Enköping, Söderköping och Umeå.
– Utfallet på projektet är så positivt att vi fortsätter enligt planen och testar tekniken och metoden i fler driftområden. Områdena är valda utifrån att vi vill bredda variationen i fler olika typer av geografier.
Det är den ökade tillgängligheten av data från vägsensorer, uppkopplade fordon och maskiner som skapar förutsättningar för högkvalitativa väglagsprognoser och optimering av insatser.
– Vinsterna är många. Med högkvalitativa prognoser kan vi effektivisera vägunderhållet och skapa bättre förutsättningar för ökad trafiksäkerhet. Men vi minskar också den skadliga miljöpåverkan genom minskade transporter och minskad saltanvändning.
Det finns även ett arbetsmiljöperspektiv.
– Systemet avlastar jourhavande driftledare som får ett bättre beslutsunderlag för när det är dags att kalla in resurser och minskar stressen för maskinförarna.
Utvecklingsprojektet drivs med stöd från SBUF (Svenska byggbranschens utvecklingsfond) och Trafikverket.