Nu händer det!
Ett syfte är att sprida de bästa idéerna om Maintenance Excellens och Smart Maintenance mellan företag för att stärka deras konkurrenskraft.
Ett annat syfte är att involvera högskolorna i arbetet. Många av de medarbetare som skall förverkliga alla idéer ute i industrin går ju i skolan just nu.
Digitaliseringen påverkar allt. Mycket förändras till oigenkännlighet. Digitaliseringen kräver att vi snabbt reducerar antalet haverier. Helst ner mot noll. Dessutom möjliggör digitaliseringen förverkligandet av en sådan nollvision. Slutsatsen är given; satsa på Smart Maintenance!
För oss som redan arbetar i näringslivet gäller det att hänga med i den snabba utvecklingen. Från att ha varit duktiga på områden som el och mekanik så måste vi nu dessutom förstå den digitala teknikens möjligheter.
Sensorer, big data, 5G, algoritmer, augmented reality, addittiv tillverkning, machine learning och mycket annat ger konkurrenskraft. De som först skaffar sig insikter om hur dessa verktyg kan användas kommer att skaffa sig ett försprång i konkurrensen om vilka företag som skall överleva.
Men, tekniken påverkar dessutom hur vi skall arbeta.
- Yrkesrollerna förändras när vi får robotar och artificiell intelligens som arbetskamrat.
- Avdelnings- och företagsgränser tunnas ut när praktiskt all teknik kopplas samman med Internet of Things.
- De regelverk som utvecklats under årtionden och som hjälpt oss att samarbeta blir plötsligt hinder.
- Och, de gamla ekonomiska kalkylerna ställs på ända. Mixen mellan kostnader förändras. Kraven på ett långsiktigt ekonomiskt tänkande måste matchas mot snabba resultat. Dessutom är digitaliseringen billig.
Allt detta ställer i sin tur krav på, vad vi skulle kunna kalla, soft skills. Ingenjörer och tekniker måste vara skickliga tillsammans med andra. Många av ”de andra” är inte ens ingenjörer. De arbetar inom inköp, HR och ekonomi. De kan, nästan alltid, alldeles för lite om teknik och är, hemska tanke, kanske inte ens intresserade. Om inte dessa engageras kommer ingenjörerna inte att lyckas.
Det är lätt att inse att den viktigaste färdigheten när det gäller ”soft skills” är kommunikationsförmåga. Andra måste, inte bara, förstå det vi förstår. De måste dessutom ”köpa” budskapet. Det är först då som ingenjören kommer att få med sig hela företaget och, därmed, lyckas med tekniken.
Vikten av soft skills har länge varit underskattad. En vän konstaterade att han var rädd för matematiken innan han läste på Chalmers, trodde att det var tekniken som var svår på Chalmers men att han, steg för steg, tvingats inse att det är människorna som är det svåra när han väl kom ut från Chalmers. Och, la han till, det har inte riktigt lärarna på Chalmers fattat.
Får jag lägga till att det i så fall inte bara gäller just Chalmers. Matematik och teknik kan läras ut med hjälp av böcker, föreläsningar, laborationer och examensarbete. När det gäller hur man hanterar sina medmänniskor fungerar bara egna upplevelser med verkligheten som klassrum.
Det hindrar inte att böcker, föreläsningar och work shops kan hjälpa oss att reflektera över den verklighet som vi upplever och att det är vad som krävs.
Digitaliseringen påverkar, som sagt, allt. Även relationen till våra medmänniskor.
Se det som en av Dina utmaningar de kommande åren.
Anders Källström
Ordförande i Sustainability Circle och adj professor på Högskolan i Skövde
VILL DU SKRIVA PÅ DENNA SIDA?
Har du något som du vill argumentera för eller emot, skicka då din text (max 4500 tecken inklusive blanksteg) och en högupplöst bild på dig själv till: christer.akerlundh@nordiskemedier.se
Artikeln är en del av vårt tema om Debatt.