Järnvägsunderhållet i fokus
Infranord deltar i ett projekt rörande framtidens järnvägsunderhåll. I slutet av december kom projektet igång med en förstudie, som nu har kommit med en delrapport.
Under vintern och framförallt våren har det gjorts fältstudier och inhämtats information om bland annat vilka FU-utrustningar som inhemska och internationella producenter har att erbjuda. Det har gjorts en enkät med ett 40-tal järnvägsentreprenörer och Trafikverket har redogjort för omfattningen och kostnaderna för det aktuella järnvägsunderhållet.
Nu går projektet in i en mer kreativ fas, där idéer ska bollas och relevanskontrolleras.
En av de idéer som nu undersöks är att utrusta en befintlig typ av terräng- och spårgående fordon med standardutrustning från industrin, för markbundet underhåll och reparationer i spårnätet, respektive för underhåll och reparationer av kontaktledningar och signalsystem i spårnätet.
Sådana fordon skulle kunna placeras ut inom det svenska spårnätet. Antal fordon och deras tillgänglighet skulle då styras av Trafikverkets krav på accesstider. Allt för att minimera den kritiska tiden från upptäckt skada till utförd reparation.
Tiden mellan de snabba reparationsinsatserna skulle fordonen kunna utnyttjas fullt ut för mindre akuta reparations- och underhållsarbeten.
Inspektion, uppmätning och dokumentation skulle kunna ske med 3D-scanning, till exempel en arm med en 360-graders rotator, svepfunktion, zoom-funktion och seende sökfunktion. Bilderna skulle sedan kunna jämföras i reservdelsdatabasen samt överföras till CAD/CAM-system för tillverkning av reservdelar.
Utvärdering och teknikval för prioriterade underhållsinsatser sker inom projektet i samverkan med en referens/rådgivningsgrupp och en entreprenörsgrupp.
I höst fortsätter arbetet.