23948sdkhjf

Alstom levererar ombordutrustning

Alstom har fått ett kontrakt från den norska järnvägsmyndigheten om att utrusta alla norska tåg med ombordutrustning för ERTMS-signalsystem, samt för underhåll av systemet i upp till 25 år.

Som en del av Norges nationella införande av ERTMS-systemet (European Rail Traffic Management System) kommer den nya fordonsmonterade utrustningen att bidra till att göra det norska järnvägsnätet mer effektivt och tillförlitligt. Det minskar förseningarna i trafiken samtidigt som högsta möjliga säkerhetsnivå garanteras.

Kontraktet, som består av ett ramavtal för 14 olika fordonsägare, förhandlades fram av den norska järnvägsmyndigheten Bane NOR på uppdrag av fordonsägarna, och gäller serieinstallationen av ombordlösningen på 467 tåg.

- Alstom kommer att leverera tillförlitlig och hållbar ombordutrustning för ett signalsystem som ger Norge ett punktligt, säkert och modernt järnvägssystem med ökad kapacitet, säger Rob Whyte, VD för Alstom i Norden.

- Kontrakten är ett betydande och viktigt steg framåt i digitaliseringen av norska järnvägar, säger Sverre Kjenne Executive Vice President Digitalization and technology, Bane NOR.

Lösningen som erbjuds är baserad på Alstoms ERTMS Atlas-serie och har ett dubbelt system som gör att tågen kan köras på äldre linjer som är utrustade med ATC-2-systemet, samtidigt som de även kan köras på linjer som nyligen utrustats med ERTMS nivå 2.

Konstruktionen och programvaran minimerar utrustningen för det dubbla systemet genom att de delar vissa komponenter ombord, till exempel balis-antenner och dator. Seriemonteringen i tåg ska inledas 2021, och man planerar att de första tågen börjar köra på norska linjer år 2022. Samtliga tåg i Norge ska vara klara före september 2026.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078