Avbrotten halverade på två år
Avbrottsminuter räknas ut som ett medelvärde på hela kundstocken. I snitt var ett Öresundskraftshushåll utan ström i 12,8 minuter under 2017. Det är en halvering sedan 2015 och innebär att man är tillbaka på 2011 års låga nivå.
Siffrorna rapporteras till Energimyndigheten, som senare i vår kommer att redovisa den officiella statistiken för riket. Men att Öresundskraft ligger bland de lägsta i landet råder det ingen tvekan om:
– Alla siffrorna för 2017 är inte klara än, men 2016 var riksgenomsnittet 76 minuters avbrott. Så det finns fog för att säga att vårt nät är ett av de mest leveranssäkra i hela lande. Det är en bekräftelse på att vårt proaktiva arbete med att rusta upp och modernisera nätet har lyckats, säger distributionschef Håkan Rannestig.
Under 2017 investerade Öresundskraft 130 miljoner kronor i elnätet.
– Den viktigaste och mest effektiva av våra åtgärder är att bygga nya, moderna fördelningsstationer. Det är de centraler dit de stora inmatningarna kommer, för att sedan förgrenas ut i ett bostadsområde. Vissa av dem kan innehålla komponenter som är 50 år gamla. Under 2017 har vi gått i mål med ett 20-årigt arbete att rusta upp och modernisera nätet i Helsingborg, där alla fördelningsstationer nu är utbytta.
Varje år gör Öresundskraft en risk- och sårbarhetsanalys av elnätet. Resultatet av den visar hur moderniseringsarbetet ska prioriteras.
– Närmast på tur står Ängelholm och Ekeby, som ska få nya fördelningsstationer. Det är ett led i arbetet med att ge alla kunder trygga, starka och smarta nät, säger Håkan Rannestig.