Sweco utformar UH-anläggning i Paris
Med 200 kilometer ny tunnelbana och 68 nya stationer är Grand Paris Express-projektet i Paris den största tunnelbanesatsningen i Europa. Syftet är att göra resandet mer effektivt och stödja stadsutvecklingen, minska biltrafiken och förbättra stadens luftkvalitet.
Den franska myndigheten Société du Grand Paris har gett Sweco uppdraget att detaljprojektera och projektleda arbetet med den nya underhållsanläggningen för linje 15 öst. Linjen länkar förorter från Saint-Denis Pleyel till Champygni genom en ny ringled runt Paris.
- Underhållsanläggningen för linje 15 är en signifikant del i Grand Paris Express-projektet. Vi är glada att Société du Grand Paris återigen väljer vår expertis och vårt engagemang för att förbättra för resenärerna i Paris kollektivtrafik, säger Erwin Malcorps, chef för Sweco Belgien.
Anläggningen kommer att anslutas till det nationella järnvägsnätet och innehålla depåer samt underhållsanläggning för infrastrukturen. Den kommer också att fungera som underhållsanläggning för angränsande linjer.
Linje 15 kommer att öppna stegvis från 2025 till 2030. Swecos arbete påbörjas omedelbart och pågår till 2025. Ordervärdet för Sweco uppgår till cirka 100 miljoner SEK.
Sweco fick under 2016 uppdraget att projektleda och detaljprojektera linje 17, en ny 20-kilometers tunnelbanelinje och fem stationer, inom Grand Paris Express-projektet.