Hempel ytskyddade lyxkryssare
Det var viktigt för rederiet Silversea att ytskyddet både sparar bränsle och minimerar underhållskostnaderna. Valet föll på Hempels smutsavvisande ytskyddssystem Hempaguard X7. Medlet är en kombination av hydrogel-silikon. Det släpper ut 95 procent mindre biocid än traditionella ytskyddsmedel och ger sex procent mer i bränslebesparing jämfört med bästa konkurrerande medel under hela dockningsintervallet. Hempaguard X7:s effektivitet under ett längre dockningsintervall på upp till 90 månader hjälper till att minimera underhållskostnaderna.
- Silver Muse kommer att segla främst i Medelhavets varma vatten, som gynnar föroreningar. Hempaguard ger en enastående motståndskraft mot nedsmutsning under tomgångstider på upp till 120 dagar och bevarar skyddets effektivitet vid alla hastigheter, säger Kim Scheibel, koncernchef på Hempel
Roberto Martinoli, VD för Silversea:
- Silversea är engagerad i att driva på det mest effektiva sättet, med minimal inverkan på den marina miljön. Hempaguard lovar inte bara att leverera imponerande bränslebesparingar som hjälper oss att hålla nere våra kostnader, det kommer också att hjälpa oss att minska koldioxidutsläppen.
Ytskyddssystemet tog bara fyra dagar att stryka på. Andra produkter som applicerades på Silver Muse var Hempathane TC 55210 (en tvåkomponents akrylpolyuretanbeläggning för toppsidor och yttre ytor), Hempadur Quattro 17634 (en tvåkomponents epoxi för ballasttankarna), Hempadur 35560 (Lösningsmedelsfri tvåkomponents polyaminaddukthärdad epoxibeläggning för tankvattentankarna och Hempadur 85671 (en tvåkomponents aminaddukthärdad fenolisk epoxi för gråvattentankarna).
Hempel har sedan 1915 varit en världsledande beläggningsspecialist.
Foto: Hempel