23948sdkhjf

Smörjteknikdagen närmar sig

God smörjning är A och O på alla företag. Ändå är smörjning ett lågstatusyrke. Det vill vi ändra på.

Den 3 oktober arrangerar därför U&D, Process Nordic och partners, en heldagskonferens som vi har döpt till Smörjteknikdagen. Platsen blir Quality Hotell 11, i Göteborg.

Moderator på scenen blir Nils Myers, som är en man med en brokig och intressant yrkesbana. Han är utbildad sjöingenjör och mönstrar delar av året på för rederier.

Hans stora intresse är tribologi och allt som har med smörjning att göra. På frilansbasis (han har ett eget företag) åtar han sig konsultuppdrag, föreläser och utbildar inom det ämnesområdet. Han hjälper industrier att bygga upp underhållsstrukturer.

- När jag fick frågan om jag kunde tänka mig att bli moderator på Smörjteknikdagen kände jag att det passade mig som handen i handsken, berättar han.

 

Seminarier behövs

Det behövs verkligen den här typen av seminarier, betonar han.

- Olja är en kemikalie som många anser vara något som katten har släpat in. Ett nödvändigt ont som orsakar en mängd problem. Ändå är smörjning så himla viktigt. Bristande kunskaper skapar katastrofala fel.

Nils Myers brukar fråga åhörare varför man smörjer rullningslager.

- Då tittar de frågande på mig och undrar säkert “Är han dum i huvudet?” Till slut svarar någon lite trött “Därför att man vill minska friktionen”. Då roterar jag två lager framför publiken - ett torrt och ett smort. De ser då att det smorda går mycket tyngre. Det ger åhörarna en tankeställare. De inser att om man smörjer så ökar man friktionen, energiåtgången och temperaturen.

Vissa anser att man inte ska smörja lager alls, att lager översmörjs till döds. Den åsikten omfattar inte Nils Myers, utan hans poäng är att man ska ta hand om sina lager genom att smörja på rätt sätt. Det behövs därför fler konferenser som Smörjteknikdagen, tycker han.

Normalt slitage?

- Det finns inga teknikutbildningar där smörjning/tribologi ingår. Det är oerhört märkligt. Vad jag förstår har Luleå tekniska högskola en del tribologimoment. Men det är på ett väldigt teoretiskt plan, inte om det dagliga praktiska arbetet.

Efter ett föredrag berättade en kille att de inte hade några smörjrelaterade skador alls på hans företag, utan saker gick sönder på grund av “normalt slitage”.

- Jag hävdar att man för lättvindigt skyller haverier på “normalt slitage”. Om man sköter smörjningen ska man inte ha slitage. Det är därför man smörjer. Man får en oljekudde i kontaktpunkten som fördelar trycket. Då minskar risken för sprickbildning och slitage. Det är väldigt enkelt egentligen.

Han hoppas att besökarna ska få en aha-upplevelse på Smörjteknikdagen. Där kommer de bland annat att få lyssna på föreläsare från Preem, Klüber och Volvo.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109