Leantavlor även i fält
Under 2015 infördes de första leantavlorna, så kallade förbättringstavlor, inom delar av verksamheten. Nu flyttas tavlorna ut på fältet. Genom att engagera alla yrkesgrupper inom projekten, även underleverantörer, är förhoppningen att bland annat skapa större kostnadseffektivitet, eliminera slöseri och minska antalet fel samt att i slutändan leverera ett verkligt kundvärde.
- Genom tillvarata kunskaperna inom alla yrkesgrupper och göra alla i linjen delaktiga i förbättringsarbetet kan det komma fram förslag på små förändringar som i slutändan gör stor skillnad, säger Ola Stenman, utbildad Lean-champion med certifiering från Fujitsu, som stöttar införandet av lean i linjeorganisationen.
Var och en får ge input till vad som krävs för att gå i mål med projektet. De problem som identifieras bryts ned i bakomliggande orsaker och dessa kommer i sin tur upp som ”actions” på förbättringstavlan.
- Det kan tillexempel komma fram vara att det skulle underlätta väldigt mycket för fiberteknikerna om grävarna utför sitt arbetsmoment på ett lite annat sätt. Den typen av förståelse är viktig, och förbättringstavlorna hjälper oss med det, säger Ola Stenman.
Just nu drivs ett antal pilotprojekt för att finjustera detaljerna i metoden och sedan är planen att rulla ut förbättringstavlorna inom hela affärsområdet. Camilla Sundström, vd på Empower AB, ser redan små kvalitetsförbättringar och är mycket nöjd med resultatet så här långt.
- Visualiseringen av projektet är den stora skillnaden. Jag ser redan ett större engagemang och fokus på utmaningar som behöver lösas, säger hon.