Investerar 5 MSEK i säkerhetsförbättringar
Det görs ständigt förbättringar på Fors Bruk för att ytterligare öka säkerheten. Nyligen har 5 MSEK investerats i ny utrustning i höglagret och utlastningen.
- Det finns ett annat fokus på säkerhet inom företaget nu. Investeringar som leder till säkerhetsförbättringar prioriteras högre än tidigare. Det märks att det är ’safety first’ som gäller inom Stora Enso, säger Michael Gylfe, arbetsställets huvudskyddsombud, Fors Bruk.
Höglagret på bruksområdet är 35 meter högt, har 12 våningsplan och rymmer 3000 kartongrullar. Detta lager har nu utrustats med 5000 meter vajer, 200 meter skyddsstaket och 12 säkerhetslås.
Även om höglagret är helautomatiserat så händer det att åtgärder behöver utföras av medarbetare, som exempelvis underhållsarbeten. De nya säkerhetslåsen på varje våningsplan medför att man måste bryta all ström på det våningsplan man ska in och arbeta på så att ingen utrustning kan vara i rörelse när personen befinner sig på våningsplanet. Det är dessutom unika säkerhetsnycklar för varje våningsplan, så det finns ingen risk att flera personer är inne samtidigt och utför arbete på samma våningsplan. Medarbetarna har anpassade hjälmar och säkerhetsselar på sig och är under hela vistelsen fastknäppta i vajersystemet inne i lagret.
- Tidigare fanns det vajrar, skyddsstaket och säkerhetslås i viss utsträckning i höglagret men inte alls i den heltäckande omfattning, som det finns nu efter investeringarna, säger Ulf Ericsson, projektledare, Fors Bruk.
Varje vardag kommer det i snitt 20 lastbilar till brukets tre utlastningsportar för att lasta kartong, som ska levereras till kunder runt om i världen. Det har nu installerats nya lastsäkringsdockor vid varje port. Dessa dockor är betydligt mer driftsäkra än tidigare utrustning. Det är rejäla och stabila dockor i galvaniserat stål som är enkla att använda, jämfört med den tidigare utrustningen i gummi.
Alla lastbilar som kommer till bruket för att lasta kartong måste säkra fast ett av bakhjulen i dockan för att porten in till utlastningen ska öppnas.
- Det är numera en förutsättning för att få lasta kartong att lastbilen sitter fast ordentligt, förklarar Ulf Ericsson och fortsätter:
- Det har tidigare funnits problem med att lastbilar inte suttit fast ordentligt vid lastningen utan börjat rulla iväg. Det har inneburit stora risker eftersom vår utlastning är så nära den hårt trafikerade riksväg 68, säger Michael Gylfe.