23948sdkhjf

Trafikverket bryter löften om spårunderhåll

Efter flera stora urspårningar på godsstråket genom övre Norrland lovade Trafikverket i mars 2014 att tidigarelägga spårbytet på sträckan Boden – Bastuträsk.

Nu avbryter Trafikverket spårbytet och hänvisar till att regeringens budget föll i riksdagsomröstningen. Tidigareläggandet av spårbytet var dock utlovat och planerat innan höstens budgetdiskussioner i riksdagen.


– Vi godtar inte Trafikverkets förklaring. Spårbytet på denna för Sveriges basindustrier livsviktiga järnvägssträcka utlovades långt innan den nya regeringen hade presenterat sin budget. Trafikverkets löftesbrott när det gäller spårbytet underminerar snarare tilltron till Trafikverkets planering och visar på en skrämmande oförståelse för näringslivets transportbehov, säger Green Cargos VD Jan Kilström i ett pressmeddelande.

Enkelspåret Boden – Bastuträsk är en sträcka på 17 mil som egentligen skulle haft nya spår för 10 år sedan. Efter sprickbildningar i rälsen, flera urspårningar som orsakade stora produktionsstörningar för industrin och därefter nedsatta hastigheter på banan, beslutade Trafikverket att skyndsamt genomföra det välbehövliga spårbytet. Nu avbryts spårbytet och färdigställandet flyttas fram till en osäker framtid kring 2019/2020.


– Det här är inte vilken liten bana som helst, det här är godsstråket mellan norra Sverige och övriga landet och kontinenten. Den är mycket viktig för företag som Boliden, SSAB och Outokumpu för att nämna några exempel. Trafikverkets löftesbrott kan driva järnvägsgods ut på vägarna och i förlängningen hota investeringar och sysselsättning i Sverige, säger Jan Kilström vidare.


Trafikverket skjuter också upp upprustning av lågtrafikerade järnvägssträckor som är viktiga för näringslivets transporter. Det handlar om framflyttade byten av slitna spår och kontaktledningar samt trädfällning längs banor som håller på att växa igen.


– Det handlar om banor där vår export börjar sin resa. Ta till exempel banan från Långsele ned till pappersbruket i Dynäs. Banan har under flera år fått sänkt bärighet och hastigheten har sänkts i flera steg ned till 40 km/h idag och ändå spårar vi ur här. Här ställer Trafikverket nu in planerade spåråtgärder med hänvisning till budgetbeslutet i december. Det är oacceptabelt för att uttrycka det milt, säger Jan Kilström.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064