Nästa steg i smartifiering av industrin
Som en del i dessa investeringar kommer underhållsingenjörer, tillverkningspersonal och personer i SKFs säljkår i utvalda regioner att utbildas och utrustas med smarta enheter med skräddarsydd programvara som har utvecklats av SKFs Connectivity Team.
Genom att integrera företagets teknik för tillståndsövervakning i mobila enheter stöds koncernens fokus på livscykelkonceptet. Med tillgång till data om maskiners tillstånd i realtid och i ett användarvänligt format kan kunder och underhållsingenjörer fatta väl underbyggda beslut som rör underhållsaktiviteter och därmed förbättra effektivitet.
Tillgång till appar som är utvecklade specifikt för tillverkning och underhåll gör det möjligt för SKFs tillverkningspersonal att samla och sammanställa data på ett snabbare och säkrare sätt. Det främjar också ökad effektivitet och samarbete inom fabriken. Appar som varnar för fel i realtid samt ger förbättrad åtkomst till rutiner för maskinkalibrering bidrar till förkortade driftstopp och att operatörerna får de verktyg de behöver för att lösa problem omedelbart.
”Det här är en oerhört intressant tid inom verkstadsindustrin. Vi upplever verkligen en industriell renässans. Smarta enheter har hjälpt oss att se SKFs värld med nya ögon, och ger oss möjlighet att lansera ett helt nytt arbetssätt i vad som annars kan ses som en mer traditionell industri”, säger Tom Johnstone, SKFs vd och koncernchef.
I en kommentar till vad denna utveckling innebär för verkstadsindustrin säger han: ”Genom att investera i och ta till oss den här teknologin öppnas nya marknader för oss. Det hjälper oss att leverera ökat värde och att öka våra intäkter. Vi kommer att fortsätta bygga in den här tekniken i vårt arbetssätt. Teknikutvecklare och lagstiftare har också en roll att spela när det gäller utveckling av mjuk- och hårdvara som kan främja industriell aktivitet i sin helhet. Tillsammans kan vi öka konkurrenskraft, kvalitet, produktivitet och tillväxt, och därmed skapa nästa industriella revolution.”
SKF har hittills utvecklat drygt 35 interna och externa appar som har laddats ner mer än 300 000 gånger. Det gäller appar som till exempel hjälper bolagets serviceingenjörer att bli 12 % effektivare i sitt arbete, samt lagerberäknings- och uppriktningsappar som skapar direkt värde för kunder genom ökad produktivitet.