23948sdkhjf

Underhållsdagen uppskattad

20 november genomförde U & D tillsammans med Underhållsmässan arrangemanget Underhållsdagen, med Sveriges underhållschefer, underhållsingenjörer, underhållstekniker och smörjansvariga som målgrupp.
90-talet personer tog del av heldagsprogrammet som bestod av två inriktningar, underhåll i det större perspektivet samt smörjteknik.

Dagen bjöd på både seminarier och nätverkande. Ett tiotal företag var på plats för att presentera sina lösningar för ett bättre innehåll.

Under dagen presenterades aktuell forskning från Chalmers, Mälardalens högskola och Luleå Tekniska Universitet och leverantörsföretag berättade om det nyaste inom mobil teknik, automatisering, och högpresterande smörjmedel och modern smörjteknik.

Bland annat kunde man höra om ett intressant samarbete mellan LKAB, Trafikverket och Luleå Tekniska Universitet som undersökt om ”top of rail”-smörjning ger goda effekter på slitage, energiförbrukning och buller. Projektresultaten offentliggörs inom kort men besökarna på Underhållsdagen fick en förhandsrapport av Thomas Nordmark från LTU.

– Det kommer att behöva göras fler tester. Än har vi inte sett samma resultat som i USA, förklarade han.

Jan Oscander från Damalini visade hur stor betydelse fundamentet har för att utrustningen ska fungera optimalt. 50 % av nyinstallerade maskiner får problem innan det första planerade stoppet, och det visar sig ofta bero på att man glömt bort att tänka på var maskinen placeras.

- Idag, när vi flyttar och byter anläggning är det viktigt att komma ihåg att fundera på fundamentet. Det kostar mycket att rätta till fel och det kan uppstå stora skador på utrustningen om inte allt är i våg. Framför allt är det utebliven produktion som är den dyraste faktorn, förklarade Jan Oscander.

Hans Hellström från Sigma IT & Management visade på hur den mobila tekniken kan förbättra underhållsarbetet genom att vara ett verktyg för underhållspersonalen och hur maskinerna snart själv kan tala om vad vi ska göra.

– Oftast används sensorernas data för drift och produktion, inte för underhåll. Men om vi använder dem på även andra mätpunkter i våra anläggningar kan vi förebygga stopp med ett bättre underhåll, förklarade Hans Hellström.

Detta var ett axplock av allt som presenterades. En mer fullödig rapport från Underhållsdagen kommer i Underhåll & Driftsäkerhet nummer 12 som kommer ut 17 december.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.072