Bravida i ramavtal med SOS Alarm
Ramavtalet omfattar drift och underhåll av el, tele, data och säkerhet. SOS Alarm hanterar varje år 3,8 miljoner larmsamtal och 975 000 vårdärenden på sina 15 Sverigekontor. För att möta SOS Alarms behov har Bravida tagit fram en ny säkerhetsstandard.
– Det känns tryggt att arbeta med Bravida som kan leverera en helhetslösning med täckning över hela Sverige. Vi har höga säkerhetskrav på våra larmcentraler och Bravida har tillgodosett våra krav och önskemål på ett bra sätt, säger Christian Weck, inköpschef på SOS Alarm Sverige AB.
SOS Alarm har en viktig samhällsfunktion och larmar dygnet runt ut hjälpresurser vid olyckor och samhällskriser genom nödnumret 112. Verksamheten ställer höga krav på standardlösningar där eventuella störningar snabbt kan åtgärdas oavsett vilken SOS-larmcentral som drabbats.
– Som ett första steg i samarbetet har vi skapat en SOS Standard som installerats på fyra av SOS Alarms 15 larmcentraler. Intentionen är att alla installationer som görs på SOS Alarms larmcentraler ska se ut och fungera på samma sätt, vilket bidrar till en säker och trygg drift, säger Lars Brandt, projektledare på Bravida Fire & Security.