Sensorteknik för ökad järnvägssäkerhet
En ny sorts ”människa-maskinkommunikation” ska göra det möjligt att i tid upptäcka skador på järnvägsfordon, samtidigt som tågen bara ska åtgärdas när det verkligen behövs.
Det är tyska Fraunhoferinstitutet som tagit fram koncepteti samarbete med Deutsche Bahn. Det bygger på att alla hjulaxlar och underreden ska förses med små radiosensorer som samlar in data om olika slitkomponenters kondition. Datan förs online över till ett ”underhållsmoln”, där mät- och analysdata kodas och lagras för framtida användning. I och med detta kan skador upptäckas och följas och man får ett underlag för beslut om åtgärder som kan sättas in vid rätt tidpunkt, det vill säga vare sig för sent eller för tidigt. Visionen är att projektet så småningom ska leda fram till algoritmer som är till nytta för såväl tågförare, tågoperatörer och inte minst konstruktörer som kan förbättra nästa generations järnvägsfordon. Projektets nästa steg är att utveckla en prototyp som ska testas på en spårvagn i Brandenburg.