23948sdkhjf

Använder livscykelplanen som budgetunderlag

En livscykelplan ger en tydlig bild av en anläggnings status, och är ett bra redskap för företag som vill planera sitt underhåll i god tid och därmed slippa obehagliga överraskningar i form av produktionsstopp. På E.ON Värme i Norrköping har planen blivit ett viktigt arbetsredskap, inte minst i budgetarbetet.

E.ON Värme har använt sig av ABB:s livscykelanalys och planen har kommit till stor nytta.


– Jag använder livscykelplanen som ett arbetsdokument. Dels är den bra för mig rent tekniskt, men den är också ett bra underlag när jag ska äska pengar. Då kan jag använda planen som ett argument för vad vi måste satsa på. Att produkternas livscykel redovisas med en färgskala gör att det också är ett väldigt bra och tydligt pedagogiskt hjälpmedel när jag pratar med de som inte kan tekniken, säger Jan Johansson, styrsystemansvarig på E.ON Värme.



Tusentals komponenter har granskats


Det var 2011 som man gjorde den första livscykelanalysen av styrsystemen på den stora kraftanläggningen i Norrköping.


– Vi inventerade alla styrsystem, det vill säga datorer som i någon form har med produktionsapparaten att göra, såsom olika typer av processdatorer, PLC:er, bussystem, VC-aggregat och all form av datatransmission som exempelvis modem och switchar. Totalt rörde det sig om närmare 1000 komponenter, säger Jonas Löfgren, servicetekniker på ABB Service.



Andra problem än man trott


Resultatet visade att en hel del av utrustningen var i den sista livscykelfasen - Obsolete. På E.ON blev man inte helt överraskad över resultatet, men problemen fanns inte riktigt där man hade trott.


– De första delarna av kraftverket byggdes redan 1982, så vi visste ju att vissa saker var gamla. Men det som förvånade mig var att det fanns system från 1992, som jag trodde vi skulle vara tvungna att byta ut – men som inte alls behövde bytas ut. Samtidigt var jag tvungen att byta ut komponenter på en nyare anläggning från 2002. Det var tvärt emot vad jag hade trott innan. På så sätt var det väldigt bra att göra en sådan här analys, säger Jan Johansson.



Stor skillnad efter två år


I slutet av 2013, två år efter den första analysen, gjorde ABB en ny livscykelanalys åt E.ON. Och skillnaden var stor.


– Nu är det betydligt mindre som är riktigt dåligt, så det känns som att vi har lyft anläggningen. Det roligaste var att vi fick en kommentar från ABB om att det ”är sällan att det har hänt så här mycket”, så det var kul för min del också att höra att vi har gjort ett bra underhållsarbete, avslutar Jan Johansson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109