Nationellt system för ITS-anläggningar
Trafikverket äger och förvaltar ett stort antal ITS-utrustningar som ingår i anläggningar som tunnlar och trafikstyrningssystem. För att förenkla och effektivisera förvaltningen av mindre fristående ITS-anläggningar, till exempel variabla hastighetsskyltar, kövarningssystem eller mindre trafikomledningssystem, införs nu en ny nationell plattform för styrning, övervakning och datainsamling.
- Man har idag ett antal olika delsystem för att styra, övervaka och samla in data från alla dessa mindre trafikutrustningar. Nu får man ett enhetligt system för hela landet, vilket kommer att underlätta både det dagliga arbetet och anslutningen av nya utrustningar. Den nya plattformen är till stor del baserad på Trafikverkets befintliga delsystem för att man ska kunna återanvända så mycket som möjligt av nuvarande applikationer och lösningar.
Den nya plattformen kallas TUS2. TUS står för Trafikutrustningssystem och tvåan kommer av att det finns ett tidigare liknande system. Det tidigare systemet har enbart använts för trafikutrustningar i Stockholm, medan det nya systemet kommer att vara nationellt.
Målet är att alla mindre trafikutrustningar som inte ingår i större trafikanläggningar och som är anslutna till andra system, exempelvis i tunnlar, trafikstyrningssystem på motorvägar eller trafiksignalanläggningar, ska anslutas till TUS2.
Plattformen kommer att installeras i Stockholm och i Göteborg, där man först kommer att sätta den i drift och där ansluta trafikutrustningarna i västra och södra Sverige. Det handlar bland annat om systemet för variabla hastigheter på Ölandsbron och på E6 i Halland, trafikomledningssystemen på Svinesundsbron och Uddevallabron, några kövarningssystem i Göteborg och ett större antal system för variabla hastigheter vid landsvägskorsningar.
TUS2 kommer att användas för manövrering och styrning av funktionslägen, övervakning av status och driftlarm, insamling av loggad data samt även viss trafiklogik.