Svenska laddare i alla nya Ferrari
Nu flyttar batteriladdarna ut från garaget och in i bilen. Eller båten. Dagens moderna laddare är små, snyggt designade, mångsidiga och mycket säkra. Svenska Ctek i Vikmanshyttan är uppbyggt kring denna vision av den nya generationens batteriladdare och har på kort tid blivit en av världens främsta leverantörer. Den senaste bekräftelsen: Ferrari utrustar alla sina nya bilar med batteriladdare från företaget.
Utöver Ferarri har CTEK en rad prestigefulla märken inom bil, båt och motorcyklel, som sina kunder. – Vi är naturligtvis mycket glada över att Ferrari väljer Ctek till sin standardutrustning, säger Börje Maleus, VD Ctek. Att just Ferrari, med sina oerhört höga krav, väljer oss är ett starkt kvalitetsintyg. För Ferrari är det livsviktigt att de laddare de utrustar bilarna med inte riskerar att förstöra något av den känsliga elektroniken. Vi måste ju garantera minst samma kvalitet som Ferrari. Cteks batteriladdare skiljer sig från vad som finns på marknaden idag. De bygger på många års forskning och utveckling; de är extremt små och ger maximal säkerhet mot gnistbildning, kortslutning eller överhettning. De har inbyggt åskskydd, tål vatten och är godkända för utomhusbruk. De är dessutom nätta och väger endast något halvkilo. Den laddare som Ferrari använder ansluts till batteriet genom ett speciellt uttag i handskfacket i stället för de traditionella klämmorna. Ferrari har också anpassat bilarnas elektroniska system till de nya laddarna. – Tidigare användes ju batteriladdare i princip endast till att ladda tomma batterier, säger Bengt Wahlqvist, styrelseordförande och ägare. Vi ställde oss frågan vad man egentligen behöver dem till. Allt utvecklingsarbete utgår också från att laddarna ska vara säkra för batterierna och för människan som hanterar dem. Och de ska vara mångsidiga. Batteriladdare har många användningsområden. Givetvis att ladda upp tomma batterier. Men också underhållsladdning för att batterier ska vara helt pålitliga. Det gäller batterier som används mycket och därför kräver mycket vård, till exempel i lastbilar eller fritidsbåtar, samt även batterier som används mer sällan eller säsongsvis, som i sportbilar, motorcyklar, fritidsbåtar, gräsklippare och husvagnar. Sedan laddaren anslutits till batteriet och till ett eluttag kan den lämnas inkopplad i veckor eller månader. Laddaren startar endast då batteriet är på väg att laddas ur. På så sätt garanteras att batteriet alltid är fulladdat. Just funktionen underhållsladdning attraherade Ferrari i valet av leverantör. Många Ferrariägare använder sina bilar endast delar av året. När de tar fram bilen första fina vårdagen vill de verkligen att den startar. Denna funktion är betydelsefull också för exempelvis speditionsföretag, taxi, budfirmor – eller för båtägare som kan känna sig säkra på att båtens batteri är fräscht efter vinterförvaringen. Batteriernas livslängd förlängs med många år.