Efter omfattande tester, både i labb och till sjöss, har vi nu godkänt NFO Sinus för användning i våra marina fartyg, berättar Karl-Axel Olsson, som är Manager Electrical Systems vid Kockums i Karlskrona. – Det är den första frekvensomriktare, som har blivit godkänd. Kockums AB ingår i det tyska företaget ThyssenKrupp Marine Systems. Karlskronavarvet, som är ett av världens ledande varv, tillverkar yt- och undervattensfartyg till marinen med smygteknik som specialitet. Fartygen har en mängd avancerad teknik, som är känslig för EMC-störningar. All utrustning måste därför vara noggrant utprovad. Ett riskmoment för fartygen är att de vid strid eller terroristattack kan utsättas för farliga gaser, till exempel klorgas eller nervgas. Även i fredstid utgör gaser en risk vid brand eller olyckor i hamn. För att gasen inte ska tränga in i fartygen måste man skapa ett övertryck i kabinen. Det gör man genom att varvtalsreglera motorerna i ventilationssystemet. - Tidigare har vi inte kunnat använda frekvensomriktare över huvud taget, säger Karl-Axel Olsson och förklarar att alla omriktare har stört den känsliga utrustningen ombord och de har därför varit bannlysta inom marinen. - I samband med en marknadsundersökning fick vi vetskap om frekvensomriktaren NFO Sinus. Vi testade den i vårt eget EMC-labb och blev imponerade av resultatet. Vi har även gjort omfattande tester till havs. NFO Sinus uppfyller alla våra krav på störningsfrihet.