Vägverket inventerar sårbara vägar och förebygger skred och ras
Vägverket prioriterar arbetet med att minska risken för störningar i vägtrafiken på grund av erosion, ras och skred. De åtgärder som verket vidtagit eller planerar framgår av en redovisning till regeringen.
Utredningen har samordnats med Banverkets motsvarande utredning och genomförts i samråd med Statens geotekniska institut (SGI) och Sveriges geologiska undersökningar (SGU). I utredningen ingår att översiktligt inventera det geologiska och geotekniska kunskapsunderlaget samt den forskning och utveckling som pågår inom områdena erosion, ras och skred. - Vägverket intensifierar nu kartläggningen och behoven av åtgärder för att begränsa störningar i vägtransportsystemet av erosion, ras och skred. Den allra största delen av vägnätet, cirka 90 procent, är byggt före mitten av 1980-talet och därmed dimensionerat enligt äldre metoder, teknik och kunskap. Behoven påverkas också av att vi måste hantera effekterna av den pågående klimatförändringen, säger Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö i en kommentar när utredningen överlämnades till regeringen. Problemen med omfattande nederbörd och höga vattenflöden har ökat under senare år. Det är viktigt att veta vilka vägavsnitt som är mest sårbara för att sätta in åtgärder där de gör mest nytta. Därför har Vägverket bland annat påbörjat en inventering av vägavsnitt som är sårbara ur transportsynpunkt, baserad på riskanalys. Man har också börjat använda så kallad riskbaserad dimensionering av väganläggningar, där man tar större hänsyn till konsekvenserna vid skada. Dessutom har man börjat revidera kraven och metoderna för dimensionering av trummor och erosionsskydd. I de driftentreprenader som Vägverket upphandlar finns krav på inspektioner av vägnätet. De inspektionerna ska från och med 2007 vara kopplade till SMHI:s vädervarningssystem. Vägverket kommer framöver att intensifiera inventeringen av vägavsnitt på ett prioriterat vägnät, ta initiativ till utbildning av driftentreprenörerna avseende inspektioner och förebyggande åtgärder, lägga till uppgifter om själva konstruktionen och dess grundläggning i förvaltningssystemet för vägkonstruktioner, prioritera sådan FoU som stödjer hanteringen av effekterna av den pågående klimatförändringen, införa en metod för dimensionering för skred och ras vid rekonstruktion av vägar samt granska geotekniken på nytt i planerade projekt med svåra jordartsförhållanden.