Otillräcklig kommunikation leder till UH-olyckor
En ny doktorsavhandling, ”Maintenance related incidents and accidents – Aspects of hazard identification”, författad av Mattias Holmgren vid Luleå Tekniska Universitet kan komma att bidra till färre underhållsrelaterade olyckor i framtiden.
I många uppmärksammade olycksfall, till exempel Bhopal i Indien 1984 och när oljeplattformen Piper Alpha totalförstördes i Nordsjön 1988, har den mänskliga faktorn ansetts vara en betydande orsak, men det finns oftast fler faktorer som bidrar till dessa mänskliga fel. I bägge de nämnda exemplen var felaktigt underhåll en bidragande orsak. Mattias Holmgrens avhandling kom till för att identifiera sådana orsaker och syftar till att undersöka och beskriva olika riskkällor som bidrar till underhållsrelaterade incidenter och olyckor för att på så sätt bidra till att riskerna reduceras. - För att uppnå det har jag genomfört olika studier. En av dem undersöker såväl incidenter som olyckor orsakade av underhåll vid den svenska järnvägen, medan den andra studien undersöker upplevda riskkällor i samband med underhållsarbeten inom svensk pappersindustri, säger Mattias Holmgren. Enligt honom visar järnvägsstudien att bristfälligt underhåll av infrastruktur är en betydande orsak till kollisioner och urspårningar och den visar också på tre betydande underhållsrelaterade riskkällor inom svensk järnväg; kommunikationsbrister, brister vid mottagande av information och utelämnade arbetsmoment. Båda studierna visar att en betydande underhållsrelaterad riskkälla är otillräcklig kommunikation mellan olika aktiviteter inom underhållsarbetet.Mattias Holmgrens avhandling disputeras den 5 oktober.