NCC sköter Mariestads gator i 15 år
Det som skiljer avtalet från traditionella underhållsavtal är kontraktslängden, finansieringsmetoden och att det är en funktionsupphandling. Modellen har tillämpats sedan 1999 i flera danska kommuner, men är helt ny i Sverige. Funktionskraven innebär att NCC tar ett större ansvar för vägunderhållet. Mariestads kommun specificerar mätbara krav på vägarnas funktion, men överlåter åt NCC att välja underhållsmetod och material. En opartisk konsult kontrollerar att kraven uppfylls. För att uppnå den överenskomna standarden behöver NCC göra en stor del av förbättringsarbetet under avtalstidens första år, därefter handlar det om att upprätthålla denna högre standard. Mariestads kommun betalar en årlig fast avgift för underhållet och behöver inte ta hänsyn till när de olika underhållsåtgärderna infaller i tid. Många svenska kommuner har ett stort problem med sina vägnät som blir sämre för varje år som går. På grund av den besvärliga ekonomiska situation som kommunerna befinner sig i är det svårt att frigöra pengar till mer genomgripande åtgärder, den årliga budgeten räcker bara till provisoriska lagningar av hål och sprickor.
– Många danska kommuner har kommit ikapp med sitt vägunderhåll tack vare den här formen av underhållsavtal. Nu erbjuder vi svenska kommuner samma möjligheter, säger Jan Kallin, arbetschef för NCC Roads beläggningsverksamhet i Skaraborg och Södra Älvsborg.