SKF presenterar ny divisionsstruktur
Utveckling, tillverkning och försäljning av små spårkullager och lagertätningar, som är en del av Electrical Division, kommer att överföras till Automotive Division. Kunderna och deras köpmönster är likartade, med få stora kunder som köper stora volymer på längre kontrakt. Utveckling, tillverkning och försäljning av mellanstora spårkullager, som i huvudsak levereras till industrin, kommer att flyttas till Industrial Division.
Kaj Thorén, President för Aero and Steel Division, blir Senior Vice President rapporterande till koncernchefen och kommer att hjälpa till med omorganisationen fram till mitten av 2006 då han går i pension. Guiseppe Donato, President för Electrical Division, blir Senior Vice President och Advisor till koncernchefen och kommer främst att bistå vid fusioner och förvärv i koncernen.
SKF-koncernens verksamhet kommer från januari 2006 att bestå av tre divisioner:
Industrial Division, under ledning av Henrik Lange, omfattar försäljning till industriella OEM-kunder samt utveckling och tillverkning av ett brett sortiment av lager, huvudsakligen sfäriska och cylindriska rullager, vinkelkontaktkullager, medelstora spårkullager, lager för flygplan och järnväg, linjära rörelse- och mekatronikprodukter, kopplingar samt andra relaterade produkter och smörjsystem. Divisionens försäljning kommer att representera cirka 31% av koncernens försäljning.
Automotive Division, under ledning av Tryggve Sthen, omfattar försäljning till personbilar, lätta och tunga lastvagnar, buss- och fordonskomponentindustrin, fordonseftermarknaden, tvåhjulingar, hushållsmaskiner, elverktyg och elektriska motorer. I divisionen ingår utveckling och tillverkning av främst koniska rullager, hjullagerenheter, små kullager, tätningar, specialkomponenter för fordonsindustrin, kompletta reparationssatser till fordonseftermarknaden samt smidesprodukter. Divisionens försäljning kommer att representera cirka 36% av koncernens försäljning.
Service Division, under ledning av Phil Knights, omfattar försäljning till den industriella eftermarknaden, främst genom ett nätverk av cirka 7 000 distributörer, och kunskapsbaserade lösningar för att öka effektiviteten i produktionstillgångar. I divisionen ingår också logistikservice. Divisionens försäljning kommer att representera cirka 33% av koncernens försäljning.