16 km skapar utmaningar inom underhållet: ”Är som en labyrint”
Sedan 2022 har Jernbro levererat underhållstjänster och projekt för den 16 km långa Öresundsbron. Den ligger till största delen över vatten, men till viss del även under vattnet. Anläggningen rymmer dessutom motorväg och järnväg. Detta innebär att god planering krävs avseende säkerhet, miljö, kvalitet, tid och kostnader, men även utifrån väder.
− Jernbro är vår leverantör av förutbestämt underhåll på en rad komplexa anläggningsdelar som expansionsfogar, brolager och snedkablar. Underhåll av galvaniserat stål såsom vägräcken, lyktstolpar och inspektionsplattformar utförs också. Projekt är likaså en del av leveransen, berättar Pekka Öhrstedt, avtalsansvarig för underhållsavtalet stål och betong, Øresundsbro Konsortiet.
Ett av de mer tidskrävande arbetena Jernbro utför är att mäta alla brolager utifrån brons rörelse. I samband med det tittar de även på hur teflonskivorna slits, så en plan inför byte av dessa kan göras med god framförhållning.
− Exempel på en del som ingår i arbetet att skapa sig en bild av anläggningens status, är invändig ultraljudsinspektion av svetsarna i fackverket. Det är en komplex uppgift då vi rör oss långt in i fackverket som är som en labyrint. Det ställer krav på en god säkerhetsplan, berättar Henrik Hoffer, arbetsledare på Jernbro.
I vissa delar av bron har det installerats kameror för att underlätta planeringen av underhållet.
Ett annat initiativ med ny teknik, är att QR-koda inventarier. Genom att scanna en inventarie kan Jernbros servicetekniker se dess senaste service, servicehistorik och position direkt i mobilen utan att titta i datasystemet. Jernbro har även varit delaktig i ett pilotprojekt med ny teknik, där man med hjälp av en robot med magnethjul, har 3D-scannat svåråtkomliga utrymmen i fackverket.
Jernbro förbereder även för andra leverantörer som ska göra jobb på anläggningen. Bland annat har de byggt en plattform som hänger i pylonen och skapat inspektionshål i snedkabelns skyddsrör, så leverantören kan inspektera med optisk kamera. Jernbro i sin tur, sänder ibland upp en robot i de ihåliga armarna som håller snedkablarna för att mäta rörelser. Ett annat intensivt och stort projekt som kräver lite kundpåverkan och mycket koordination, är byte av skyltportaler. Eftersom vägen behöver stängas av, utförs det på natten.
− Vi har som mål att anläggningen ska leva i 200 år, vilket betyder att kommande generationer ska förstå vad, när och varför vi har gjort saker. Det gör oss till en annorlunda beställare i och med våra processer, arbetsmetoder och hur vi vill att Jernbro rapporterar i våra system.