Så var Underhållsdagen: ”Det är människor vi jobbar med”
Underhållsdagen gick nyligen av stapeln i Göteborg där den gemensamma viljan var att utveckla sitt underhållsarbete för att säkert och korrekt driftsäkra och underhålla industrin. Men det handlade inte bara om hur man smörjer eller rustar upp sina maskiner mest och bäst. Utan även att alltid ha människan i centrum.
Första talaren ut var Ramin Karim, professor på Luleå Tekniska Universitet, som pratade om hur artificiell intelligens kan komma att ändra spelplanen för underhåll i framtiden. Karim ser AI som en förlängd arm av människan och menar att det öppnar upp för nya arbetssätt och förbättringar av verksamheten, men det kräver rätt kompetens. Många inom industrin är oroliga att AI ska ersätta deras jobb, men det handlar om att de behöver kompetens inom AI. Han avslutade sitt tal med:
– You must unlearn what you have learned.
Därefter arrangerade UE Systems en workshop som Jens Sjöblom, regionansvarig för Skandinavien, höll i. Han demonstrerade hur ljudvågor berättar när maskinen funkar, och när det inte funkar. Oftast är ljuden svåra att höra, men via ultraljudsteknik kan man både visuellt se via ljudvågor men även höra att det är något fel på maskinen. Oftast är dålig smörjning orsaken till ett haveri, menade han på.
Efter en kort fikapaus som hölls efter morgonens talare var det dags för Peter Hallengren, underhållsutvecklare från Relcon Reliability Consulting AB att berätta om hur digitaliserad konsekvensklassning fungerar som en vägledande princip som styr och optimerar hela underhållsprocessen. Han lyfte vikten av att ta fram en underhållsplan och utgår från tre punkter: Varför behövs den?, vad har vi? och var lägger vi informationen? Vidare förklarade han att det finns två metoder för konsekvensklassificering, kvantitativ och kvalitativ.
Cybersäkerhet var nästa punkt på agendan när Marianne Rilde Björkman, Senior specialist inom informations- och cybersäkerhet, Riktning Rilde, förklarade hur sårbar industrin är för cyberattacker. De vanligaste orsakerna till attacker är enligt Integritetsskyddsmyndigheten IMY den mänskliga faktorn, antagonistiska angrepp och tekniskt fel. Enligt MKB är de vanligaste orsakerna till incidenter systemfel, misstag och angrepp. Vidare förklarade hon att det är viktigt att prioritera cybersäkerhet till något positivt och inte endast: ”vi gör det för vi måste”. Utan att det är en metod för att skapa förtroende och även mer pengar.
Efter en bensträckare och lunchpaus äntrade Hans Hellström, Digimaint, scenen för att diskutera vägen till ett digitaliserat underhåll. Han förklarade tre viktiga steg för att genomföra sitt underhåll mer digitaliserat. Första steget är en grundläggande underhållsstyrning, exempelvis ett väl fungerande underhållssystem. Andra steget är en mer avancerad analys av data och optimering av underhållet genom exempelvis AI, RCM och IoT. Tredje steget är underhåll som en del av företagets övergripande affärsstrategi och lönsamhet.
Därefter klev James-Dean El Aoud och Per Malmcrona från Prevas upp på scen för att förklara hur de arbetar med företag kring hur de kan nå sina långsiktiga underhållsstrategier. Genom att ställa frågorna: hur flödar informationen genom verksamheten, vilken information behövs vid olika steg i en given process och var finns utrymme för optimering samt effektivisering kartläggs informationsflöde och arbetssätt för att optimera underhållet.
Roger Persson från Volvo Group lyfte upp vikten av smörjmedel. Volvo Lubrication Technology Group, som Persson tillhör, har kommit och gått under åren men 2002 beslutade man för att starta upp nätverket igen. Då hade Volvo Group 134 olika smörjfetter och efter noggrann inventering står de idag kvar med 18 smörjmedel på sina tolv olika tillverkningsanläggningar i Sverige.
– Rätt smörjmedel på rätt ställe, förklarade Roger Persson och det verkar vara ett ledord för alla som arbetar med smörjmedel.
Innan dagen var slut arrangerades en paneldebatt med Hans Hellström, Marianne Rilde Björkman och Ramin Karim för att diskutera hur företag lyckas med sin digitaliseringsresa. AI-förordningen kom på agendan som kan komma att bli en utmaning för industrin. Karim menade på att AI är särskilt viktigt för de små företagen för att vara konkurrenskraftiga men att det kommer krävas kompetens. AI-utrustningen behöver inventeras och klassificeras utifrån risknivåerna i AI-förordningen, något som kommer kosta.
– Tänk bort det ni alltid gjort, tänk nytt, förklarade Ramin Karim.
Något som är gemensamt för branschen är att lyckas få med sin personal på digitaliseringsresan. Hellström var först ut med sina tips.
– Informera, repetera och involvera.
Karim förklarade att det är viktigt att vara transparent mot sin personal vad det i praktiken innebär och inte ge en falsk bild om att inget förändras.
– Det är inte AI som kommer ta våra jobb, utan de som kan AI, förklarade Karim.
Rilde Björkman ansåg att arbetet med människans beteendemönster är det viktigaste för att få med dem på resan. Människan vill gärna inte ändra sitt beteende, och därav är arbetet med en ständig förändring viktig för att utvecklas, menade hon på.
Innan dagen avslutades fick alla i paneldebatten kolla in i spåkulan hur det framtida underhållet kommer att se ut.
– Revolutionen är här. Håll i hatten, tåget går, sa Hans Hellström.
– Säkerhetsfrågan blir större, kompetens kommer att behövas, förklarade Marianne Rilde Björkman.
– AI kommer bli en del av oss, en assistent, en tredje arm. Vi kommer samexistera med AI, sa Ramin Karim.
Trots att alla lyfte olika metoder som de ansåg var viktiga för ett effektivt underhåll hade alla talare samma gemensamma budskap: att det är människor vi arbetar med.