De stöttar Statens Haverikommission i haveriutredningar
Nyligen publicerade Statens Haverikommission slutrapporten kring olyckan på berg- och dalbanan Jetline på Gröna Lund i Stockholm. En person omkom och flera personer skadades allvarligt.
Ett företag som arbetar nära Statens Haverikommission är Element Materials Technology. De är huvudleverantör av materialtekniska undersökningar åt Statens Haverikommission. Företaget har bidragit med materialtekniska undersökningar om Jetline.
– Det var en tragisk olycka och vi känner djupt med de drabbade och deras anhöriga. Vår utgångspunkt i den här typen av haveriutredningar är att hjälpa till med att lista ut varför olyckorna hände, så att samhället därefter kan se till att de inte händer igen, säger Björn Kullman, divisionschef för Element Sverige, i ett pressmeddelande.
Företagets materialteknikexperter arbetar ofta med mindre allvarliga haveriutredningar hos privata kunder.
– Vår normala arbetsgång är att vi börjar med att ta in komponenter från olyckshändelsen till vårt stora laboratorium i Linköping och tittar på brottytorna där materialet har gått sönder. Det är en hel vetenskap som kallas fraktografi, där vi genom att analysera brottytor kan få reda på mycket om hur och varför materialet gick sönder. Det kan i sin tur ge viktiga ledtrådar till varför själva olyckan ägde rum, som Haverikommissionen sedan kan kombinera med andra fynd i sin utredning, säger Björn Kullman.
För att göra en utredning krävs gedigen kunskap och erfarenhet i kombination med avancerad utrustning. Bland annat röntgen och elektronmikroskop används för att analysera haveriet.
– När man på djupet förstått varför en olycka ägt rum kan man ändra på saker som regelverk, branschstandarder, och översynsprocesser för att se till att de inte händer igen. Det är till stor del på grund av grundliga haveriutredningar som det blivit så mycket säkrare att flyga under de senaste decennierna, till exempel.