23948sdkhjf

Undervattensrobot inspekterar och undersöker

Simroboten har blivit verklighet.

För drygt ett år sedan kunde Blue Atlas Robotics i Odense lansera sin Sentinus-robot på marknaden efter flera års utveckling. Det är en undervattensrobot som kan inspektera fartygsskrov, kajer, brofundament och andra undervattenskonstruktioner.

– Med vår produkt har vi löst de största utmaningarna med undervattensinspektion. Roboten kan bland annat arbeta i vatten med mycket låg sikt, säger direktör Mads Andersen, Blue Atlas Robotics.

Idén med en simrobot bestående av en rörstruktur, några propellrar, åtta kameror och några små projektorer hade blivit verklighet. Roboten kan fotografera stora ytor samtidigt som den glider genom vattnet. Den kan gå så nära som 20 centimeter från ytan den fotograferar. När en yta väl har identifierats kan roboten "låsa" till ytan.

Anledningen till att det finns hela åtta kameror i roboten är att roboten då kan täcka ett stort område.

– Roboten kan bland annat användas för att inspektera kritisk infrastruktur. När det är många kameror kan det snabbt undersöka väldigt stora ytor, säger Mads Andersen.

Även om Blue Atlas Robotics redan är ute på marknaden med sina robotar, stannar inte utvecklingen här.

– Vi utvecklas hela tiden. Annars kommer vi senare. Vi ser roboten som den första generationen. Det finns förbättringspotential, säger Mads Andersen.

Kunderna får ständiga förbättringar.

– Vi skickar kontinuerligt ut mjukvaruförbättringar till våra kunder, säger Kevin Evardsen Grau. Han ansvarar för hårdvaran i roboten och har varit ansvarig för att bygga roboten de senaste tre åren.

Han och Mads Andersen visar upp roboten i Blue Atlas verkstäder i Forskerparken i Odense. Här sitter både mjukvaru- och hårdvaruutvecklare omgivna av mycket elektronik och flera exemplar av Sentinus-roboten.

Robotarna testas i detalj i ett stort "badkar" i hörnet av en verkstad. Men när ett fullständigt test ska göras brukar utvecklarna åka till Svendborgs hamn. Varje robot går igenom ett fullständigt test innan den skickas iväg till kunden.

Blue Atlas har designat undervattensroboten så att den är modulär. Då kan du byta ut element efter behov, till exempel kameror. Användare kan själva byta kamerahus om en kamera går sönder. Batteri, elektronik och dator finns i en separat flaska. Detta gör det möjligt att ersätta själva datorn på lång sikt.

– Vi tittar redan på att implementera nästa generations datorer, som erbjuder ungefär sex gånger mer datorkraft än vad vi använder idag, säger Mads Andersen.

Varje kamera sitter i sitt eget sfäriska hölje. Det fanns inget användbart kamerahus på marknaden. Därför har Blue Atlas tagit fram själva kamerahuset. Kamerahusen är tillbakadragna så att de inte är de första som repas om roboten kraschar in i något.

Företaget använder också en 3D-skrivare för att skriva ut många av de specialdelar som ingår i roboten.

Många av de små delarna till Sentinus-roboten är utskrivna på företagets 3D-skrivare. Foto: Eskil Mann Sørensen

Blue Atlas robotar kan tillhandahålla videor av ytorna de inspekterar. De kan även tillhandahålla 3D-modeller, men det är inte alltid lätt att få en 3D-modell ritad när den utspelar sig under vattnet.

– Det är betydligt svårare med den dåliga sikten i vatten. Det kan också finnas större partiklar i vatten som kan ge falsk information. Vi försöker komma så nära kvaliteten på 3D-modellerna som du gör ovanför vattnet. Men det är inte alltid möjligt. Bland annat för att det inte finns någon GPS under vatten, säger Mads Andersen.

Idag är roboten bara delvis autonom. Det måste finnas en operatör som kontrollerar det. Men Blue Atlas Robotics skulle vilja uppnå en högre grad av autonomi:

– Vi jobbar mot att roboten ska bli helt autonom, så det är egentligen bara att kasta den i vattnet – och sedan gör den resten själv. Det har ingen gjort än, säger Mads Andersen.

Blue Atlas arbetar också med att utveckla robotens förmåga att identifiera och känna igen föremål, till exempel rost eller nedsmutsning. Det blir med hjälp av artificiell intelligens.

– Det kommer att vara av stort värde om roboten själv kan identifiera var det till exempel finns skador på ett fartygsskrov och var det finns nedsmutsning, säger Mads Andersen.

Esben Østergaard är med oss

Mads Andersen är själv delägare i Blue Atlas Robotics. Huvudägare är ReInvest, som är bolaget till robotpionjären Esben Østergaard och hans fru Richa Misri. Reinvest Robotics har flera gånger tillfört mer pengar i företaget.

Mads Andersen är glad över att ha en erfaren robotutvecklare med:

– Esben Østergaard är aktivt intresserad och hjälper oss gärna när vi har problem. Det har vi verkligen nytta av, säger han.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095