Massivt underhållsuppdrag: ”Utmaningarna är i huvudsak två”
– Utmaningarna med brounderhåll är i huvudsak två. Trafiken och vatten, säger Mathias Kronberg, Svevia
En annan utmaning för Svevia är att arbeta i och vid vattendrag.
– Vattnet måste dämmas och pumpas förbi vårt arbetsområdet. Det är också viktigt att anpassa arbetet så att störningar för vattenlevande djur och organismer minimeras, säger Mathias Kronberg i en kommentar.
Avtalet som har gjorts med Trafikverket omfattar underhåll av alla broar samt 16 stycken planerade reparationer.
Längs E4:an ska bron vid stenkullen lagas. Kantbalkar och räcken ska bytas ut. Under asfalten ligger tätskikt som ska bytas ut. Utöver det är de främst rörbroar på det mindre vägnätet som ska besprutas med betong.
– En rörbro är de riktigt stora betongrören, med ett innermått på två meter eller mer i diameter, som leder vattendrag genom en vägkonstruktion – har röret en mindre diameter kallas det vägtrumma. På två av rörbroarna ingår det i kontraktet att vi ska skapa så kallade utterpassager med bland annat en liten hylla på insidan av trumman där uttern kan förflytta sig, säger Mathias Kronberg.
Kontraktt löper över tre år från och med förste januari 2024.