23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Dela sida
Sponsrat innehåll

Hur tar vi hand om alla returer?

E-handelns stora utmaning är den ökande mängden returer och inte minst hanteringen av dem, något som är mer komplicerat än man kan tro. Många e-handlare känner inte till mängden av returer de har och har heller inte koll på kostnaderna för dem.

Returer är kanske en smal del av hela logistikprocessen, men idag hanteras det runt 1,2 miljoner paket om dagen och vi är snart uppe på två miljoner. Enligt hörsägen kan antalet returer inom modebranschen i vissa fall uppgå till hela 50%, vilket är både kostsamt och illa för miljön.

I vår podcast Logistiksnack gästades vi av Per Tegelström som arbetar med affärsinnovation på Samhall. Det betyder att han jobbar med det som ska sysselsätta deras medarbetare i framtiden. Bland det är just logistik en viktig del. Returhanteringen identifieras som en av de växande utmaningarna inom e-handeln och innebär i kort att försäljningen ökar, men också att returerna ökar. Trots detta arbetas det väldigt lite med returlogistik och dess utveckling.

Returer innebär kostnader
Många e-handlare har inte realtidsvisibilitet över sin returlogistik och vet därför inte heller hur stor mängd returer de har. Enligt en enkät som genomfördes hos e-handlare visste dessutom 42% inte hur mycket returerna ökat under pandemin. Man har helt enkelt haft full fokus på den enorma tillväxten av utflödet och har inte haft tid att ha koll på inflödet. Returerna kostar också pengar, det finns gott om returkostnader man glömmer. Många returer hamnar dessutom utomlands och det kan ta tid innan returerna kommer tillbaka. De många kringkostnaderna för returer påverkar den totala returkostnaden med 15%.

 En annan undersökning visar att för konsumenterna är det viktigast med pengarna på kontot och fri returfrakt. Hos e-handeln trodde bara 10% att detta var viktigast, i stället trodde man att en smidig returprocess var det viktigaste. 

Hur kan detta förbättras?
En förbättring skulle kunna vara att kunden måste göra en registrering av returen online, så att man på förhand vet vad som så småningom kommer in. Man bör även aktivt jobba för minskade returer med bättre storleksguider och bättre produktbeskrivningar. Kanske kommer man att använda sig av avatarer, dvs digitala provdockor, i framtiden. Per pekar också på att jobba mer med pålitliga och trovärdiga konsumentrecensioner - att skapa en communitykänsla. Kanske en premiering för trovärdiga och äkta recensioner?

Trender och nya lösningar
Smartare returhantering öppnar upp för en lönsam och hållbar eftermarknad, och vi kan förvänta oss nya lösningar för att effektivt bemöta efterfrågan. Man kan använda sig av alternativa återlämningsplatser, lämna till tredjepart eller via självservice som skåp, boxar eller liknande. Kan man till och med använda sig av lastbilar som annars kör tomma?

 Öppna system för bättre fyllnadsgrad för bilarna kunde vara önskvärt. Det fungerar i glesbygd där man mer eller mindre är tvungna att samarbeta, men i storstäderna stöter det på motstånd då man vill gärna skydda sina varumärken etc. Bättre sortering, då olika objekt kräver olika hantering. I det fartfyllda sorteringsområdet möjliggör lösningar som Visual Sort Assist (VSA) halvautomatisk paketsortering. Denna kamerabaserade teknik kan bidra till en stor ökning av personalens kapacitet och välbefinnande, och på så sätt säkerställa ett effektiviserad returprocess på lagret eller distributionscentralen. Samhall jobbar också med att utveckla automation för att t.ex. i framtiden kunna identifiera doft och fläckar. 

 Återvinning och återbruk
Cirkuläritet - att köpa kläder som håller över tid och kan gå vidare till nästa person är en annan viktig ingrediens för att minska returer. Firmor som säljer såväl nytt som bättre begagnat och begagnat är en ökande trend, men ger också ett ökat antal returer. Samhall jobbar på en lösning för cirkulära affärsmodeller och har ett pilotprojekt igång. I slutänden ger det mer hållbara affärsmodeller.

Stefan Lindau, Country Manager Nordic på Panasonic Mobile Solutions Business Division

digitalPR
Vejlsøvej 51
8600 Silkeborg
Silkeborg Kommune
Danmark

Sänd till en kollega

0.062