Är öppna nätverk framtidens paketleveranslösning?
I det senaste avsnittet av Logistiksnack har vi bjudit in Markus Trautmann, till vardags kommunikationschef på iBoxen, för att diskutera öppna nätverk.
Stefan Lindau, Country Manager Nordic på Panasonic Mobile Solutions Business Division
Den ständigt ökande paketvolymen ställer till med problem att också få ut alla dessa paket till slutkunden. E-handel ska vara bekvämt för konsumenten, dock finns en mängd utmaningar för att kunden också ska få sitt paket.
Hur kan dessa problem lösas? Är boxar i öppet nätverk svaret? Det behandlar vi i det senaste avsnittet av podcasten Logistiksnack, där jag och Håkan Hammar på Zetes får besök av Markus Trautmann, kommunikationschef på iBoxen.
Varje dygn levereras i genomsnitt 1,2 miljoner paket och man räknar med att den siffran blir över två miljoner paket under de närmaste par åren. Det medför bland annat en stor press på logistiken, ökad trafik och ökad förorening. Idag arbetar transportörerna främst med hemleveranser och ombud, men ombuden har mer eller mindre fullt och 20% av alla hemleveranser misslyckas vid första försöket, vid högsäsong är det upp till en tredjedel så kallade bomkörningar.
Boxar ett alternativ
Här kommer boxar in som ett alternativ till ombud och hemleverans. De 13 största aktörerna står för 95-96% av alla paketvolymer, av dem har fyra egna boxsystem och egna nät, vilket ger slutna system - om man inte samarbetar. Men det är hård konkurrens vilket kräver ganska mycket för att samarbete ska fungera.
iBoxen, som Markus Trautmann representerar, är en firma som tillhandahåller dygnet runt-tillgängliga boxar dit paket kan levereras och hämtas. Boxarna är öppna för alla transportörer och alla kan boka en box via en app på telefonen. Appen fungerar som en fjärrkontroll för boxen och man legitimerar sig med bankID. Det betyder att man även kan använda boxarna till mycket annat, och Markus Trautmann kommer in på några smarta exempel i podcasten.
iBoxen är en ganska ny aktör på marknaden men har en stabil långsiktig finansiering från fastighetsbolagen Balder och SBB som är majoritetsägare. Båda såg snabbt värdet av att bygga upp en ny, rikstäckande infrastruktur för leveransboxar som alla kan dra nytta av.
Öppet nätverk
iBoxen bygger ett öppet nätverk av boxar där alla kan och får vara med. Idag kör tio av de största transportörerna till iBoxen, en av dem är den stora internationella transportören DHL som även har egna boxar. Detta, säger Markus i podcasten, är talande för vart vi är på väg och han säger att de har bra diskussioner med de flesta andra aktörerna på marknaden. Inom något år väntar Markus att fördelarna kommer att ta över och samarbetet öka. Detta ska då medföra färre och bättre utnyttjande av fordon, mindre utsläpp och mer nöjda kunder som inte behöver ta sig runt med bil till olika ställen.
Hur många boxar finns det och hur många kommer att behövas? Idag finns det 6-7000 boxar, men majoriteten är placerade inomhus och i stängda miljöer, som en typ av digitala ombud. Det betyder att det under stora delar av dygnet varken kan levereras till eller hämtas från boxarna. Det avlastar visserligen ombudsverksamheten, men Markus menar att det finns en stor marknad för boxar utomhus. Det gör att transportörerna kan jobba under hela dygnet och bättre utnyttja sina resurser och kunderna kan hämta sina paket när som helst på dygnet. För att uppmuntra detta varierar iBoxen sin prissättning och är billigare på udda tider för att sprida leveranserna över dygnet.
Även liggetiden förbättras. När man använde postkontor var liggetiden 14 dagar, med ombud gick det ned till ett par dagar och med box har majoriteten av paketen hämtats inom 8 timmar. I framtiden förväntas även att man kan få snabbare besked om var paketet befinner sig genom en följa bilen metod likt Über. Marknadens små aktörer kommer ofta med fina tekniska lösningar som ger snabbhet och flexibilitet. Det tvingar även de större aktörerna till bättre lösningar.
Lyssna till en spännande diskussion om framtidens paketleveranser i podcasten!
Lyssna på mig, Håkan Hammar och vår gäst Markus Trautmann, kommunikationschef på iBoxen, när de diskuterar ovanstående i detalj i senaste avsnittet av podcasten Logistiksnack, som du finner här.