23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Dela sida
Sponsrat innehåll

Så förbättrar digitaliseringen hamnverksamheter

Har du tänkt på hur din nya mobiltelefon, bilen i ditt garage eller köksberedaren hamnade hos just dig? Troligtvis spelade havet en nyckelroll.

För ungefär 90% av världens gods transporteras till sjöss och över 70% skeppas i de ikoniska containrar vi förknippar med hamnar över hela världen. I klarspråk innebär det att det varje år skickas 226 miljoner containrar på fler än 50 000 fartyg som i sin tur graciöst korsar planetens hav - året runt, dygnet runt. Läs siffrorna en gång till och försök att inte bli imponerad!

De senaste åren har den globala handeln exploderat vilket satt press på behov av effektiviseringar i alla led. Med dylika mängder gods är alla förbättringar och möjligheter till effektivisering givetvis välkomna. Av denna anledning är det inte konstigt att digitaliseringen av hamnverksamheter världen över är en het potatis i fraktvärlden.

Arbetet pågår lite varstans inom sektorn. Dels sker det på fartygen och givetvis i hamnarna där godset anländer och avgår. Men även verksamheter däremellan och omkring berörs och här lurar en ack så viktig detalj. För att låsa upp de många fördelar som digitaliseringen för med sig måste nämligen alla länkar i kedjan omfattas. Uteblir en del i den komplexa logistikkedjan, försvinner i stort många av digitaliseringens trumfkort, såsom förbättringar inom effektivitet, produktivitet, snabbhet, kontroll och spårbarhet. Alla företag måste alltså digitalisera sina processer och utrusta sina team med rätt teknik för att full effekt ska erhållas.

Mobila lösningar en viktig nyckel
En väsentlig del av denna digitala transformation är användningen av pålitliga mobila lösningar - från enheter till programvara och fordonsmonterade lösningar. Ta som ett exempel de robusta tablets som Panasonic tillhandahåller. Dessa är ytterst användbara verktyg för var och en av huvudaktörerna i hamnarna. Några exempel:

Fartygen kan använda dem för lastinspektion, lastspårning och dokumentation.

Terminaler för lossning/lastning, inbäddning av anordningar i de olika maskinerna som används för att flytta containrar, dokumentation, övervakning av operationer på marken och övervakning av oljetankfartyg.

Logistiktjänster för övervakning och övervakning av verksamheten på marken, samt kommunikation och dokumentation.

Marktransporter för autentisering, loggning av last och navigering.

Tekniska tjänster för kommunikation/dataöverföring, uppgiftsstatus, fjärrsupport och avloggningsprocedurer.

Ett exempel från Italien        
Låt oss göra en djupdykning och kika närmare på ett par exempel där digitala inslag kraftigt förbättrat effektiviteten. Först ut anländer vi Italien där landets främsta logistikcentrum, Interporto Padova, använder just robusta tablets för att förbättra produktivitet, effektivitet och hållbarhet.

Interporto hanterar viktiga vägar, järnvägar och hamnkommunikationsvägar för nordöstra Italien och Europa. Härifrån avgår och anländer ett tjugotal godståg varje dag som förbinder de viktigaste italienska och europeiska hamnarna. Interportos huvuduppdrag är att utveckla intermodal trafik genom att uppmuntra användning av järnväg för långa sträckor, snarare än mindre miljövänlig lastbilsfrakt. De robusta mobila enheterna används för att övervaka och hantera verksamheten i realtid, för att hjälpa arbetare på marken och för hantering av maskiner.

Dessa robusta tablets används dag och natt av fältarbetare som arbetar längs rälsen i väderlek som erbjuder såväl regn, snö som (mer behagligt) sol. Operatörer tar kontinuerligt emot och skickar information från enheterna, vilket garanterar konstant anslutning tack vare deras anslutning till mobilnätet. Tablets används också i cockpiten för de containerhanterande fordonen, där driftsrelaterad information överförs i realtid till förarna.

En annan global operatör
En annan aktör som drar nytta av stryktåliga tablets och datorer in sin vardagliga verksamhet är DP World. En av företagets verksamheter är baserad vid den minst sagt livliga Southampton-terminalen i Storbritannien där de spelar en ack så viktig del i leveranskedjan som möjliggör den globala handeln.

DP World Southampton gav sig ut på jakt efter en mobil datalösning för sina arbetsledare som tar ansvar för att lastning och lossning av containrar på varje fartyg som besöker terminalen sker på ett korrekt, säkert sätt. Efter att ha granskat en rad mobila enheter föll valet på Panasonics robusta tablets och ett eget datorprogram för att ge nämnda arbetsledare information i realtid togs fram. Resultatet är mycket uppskattat och ger bland annat personalen autonomi nog att fatta välgrundade beslut på plats, vilket ökar produktiviteten och sänker kostnaderna.

Personalen kan nu välja vilket lastutrymme på fartyget som ska bearbetas och även bekräfta var samtliga containers befinner sig. Ingen annan terminal använder en mobil enhet med så avancerad programvara som gör det möjligt för en operatör att interagera med lastning och lossning av ett fartyg i realtid. Resultatet är slående – sedan introduktionen av systemet kan terminalens kranar arbeta snabbare vilket i sin tur gör att fartygen snabbare kan ge sig av mot nästa destination.

Programmet tar kontinuerligt emot uppdateringar från respektive tablet som i bakgrunden växlar mellan 4G- och Wi-Fi-anslutningar för att säkerställa att anslutningen bibehålls. Väder och vind kan som bekant också påverka hur användare ser och inte minst hanterar skärmar på mobila enheter. Med Panasonics robusta surfplattor kan användaren bland annat växla mellan att använda fingrarna till att använda en penna vilket gör att arbetet kan fortsätta även under de svåraste av förhållanden.

DP World har också utrustat de fordon som flyttar och staplar containrar med robusta bärbara datorer i en skräddarsydd dockningsenhet. Slutligen använder DP Worlds underhållsteam robusta bärbara datorer som viktiga verktyg för att köra diagnostik och hantera underhållsuppgifter på fordon vid terminalen.

Det är uppenbart att robusta mobila lösningar bara är en viktig del av digitaliseringen av hamnverksamheten, men det är ett verktyg som kan vara inkörsporten för transformation i flera miljöer inom branschen - från administration till logistik och underhåll och reparationer.

Är du verksam inom den spännande logistiksektorn? Har du kanske fler exempel på hur digitaliseringen kan förbättra effektiviteten i branschen?

Stefan Lindau, Nordic Country Manager på Panasonic TOUGHBOOK.

digitalPR
Vejlsøvej 51
8600 Silkeborg
Silkeborg Kommune
Danmark

Sänd till en kollega

0.031