23948sdkhjf

Underhållsmässan: Måste du köpa nytt?

Tänk om du kan använda utrustningen längre och tjäna pengar, det vore väl en bra idé. Vi har talat med Adnan Mujkanovic hos SKF. 

Utrustning som har varit med ett tag och blivit slitet byts ibland bara ut även om det kan innebära stora kostnader och miljöpåverkan. På Underhållsmässan träffar vi Adnan Mujkanovic i SKF:s monter. De har i år på mässan fokus på att återtillverka lager. Det vill säga att man reparerar upp lager och använder dem igen istället för att köra dem till skroten. 

Han berättar hur det går till. 

– Vi plockar isär lagret och tvättar det, sen kontrollerar vi hela lagret så det inte finns intryckningar eller andra problem, säger Adnan Mujkanovic till oss. 

Det är en diger lista med saker som ska kontrolleras som att mäta glappet i lagret, justera det och fylla med nytt fett för att lagret ska bli i stort sett som nytt. 

Återtillverkning av lager är en metod som vinner alltmer mark. I dag kan SKF återtillverka de flesta lager. För att utöka kapaciteten i Sverige finns i dag två enheter för uppgiften, en i Göteborg och en nyöppnad service hub i Kiruna.

Vad är då fördelarna med att göra så här?

– Miljöpåverkan med mindre koldioxidutsläpp, billigare än ett nytt lager samt kortare ledtider än att köpa ett nytt lager. Den har samma prestanda som en ny. 

Adnan Mujkanovic berättar att intresset under mässan varit stort. 

Vad är det för typ av lager som SKF återtillverkar?

I princip skulle det kunna vara vilken typ av lager som helst men fokus så här långt har varit lager till järnvägstransporter och tyngre industri. Han visar ett exempel från ett av SSAB:s valsverk, först ett lager som det ser ut när det kommer in från valsverket sedan ett lager som servats. 

Förra året återtillverkade SKF 42 ton lager för den svenska marknaden, som sammantaget gav en besparing på totalt 120 ton koldioxid.

Vad är största utmaningen med att återtillverka lager?

– Den största utmaningen är att syna lagren och kunna upptäcka de fel som kan uppstå så man vet om man ska döma ut lagret eller gå vidare, förklarar Adnan Mujkanovic.

Varje lager har en unik kod och med hjälp av denna kan SKF hålla ordning på hur många gånger ett lager har återtillverkats och när det är dags att skrota lagret. För det är ju så att förr eller senare kommer även lagren att inte kunna återtillverkas mer, men då är det dags smälta ned materialet och skapa nya produkter. 

Kommentera en artikel (1)
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078